فهرست طبقات
پنجشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۹ ۱۴:۱۰ ۱۵۱
طبقه بندی: اخبار شهر
چچ
2KfZh9mF2YrYqiDZhti42KfZhSDYr9iz2KrYsdiz2YrYjCDYtNio2YPZhyDYrdmF2YQg2Ygg2YbZgtmEINi52YXZiNmF2Yog2Ygg2YXYryDYrdmF2YQg2Ygg2YbZgtmEINm+2KfZgyDYr9ixINi32LHYrSDZvtmK2LTZhtmH2KfYr9mKINmG2KfYr9mK2K/ZhyDYp9mG2q/Yp9i02KrZhyDYtNiv2Ycg2KfYs9iq

معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در نشست گفتمان توسعه شهری با موضوع «نقد و بررسی طرح پیشنهادی تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی»:

اهمیت نظام دسترسی، شبکه حمل و نقل عمومی و مد حمل و نقل پاک در طرح پیشنهادی نادیده انگاشته شده است

معاون نظارت و مهندسی شبکه حمل ونقل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص طرح ویژه پیشنهادی حریم رضوی برای بافت پیرامون حرم امام رضا(ع) گفت: این طرح سیاست و راهکار مشخصی برای شبکه و نظام ترافیک در بافت ثامن ارائه نداده و شبکه حمل و نقل همگانی و پیاده مداری به عنان حمل و نقل پاک مورد بی توجهی قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ثامن مشهد مقدس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر مشهد، حسن محسنیان در نشست گفتمان توسعه شهری با موضوع «نقد و بررسی طرح پیشنهادی تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی» با بیان اینکه نظامات حرکت و دسترسی مرکز شهر از دغدغه های سال های اخیر مشهد برای شهروندان و مدیران و سبب نارضایتی بسیار بوده گفت: از بزرگترین مشکلات منطقه ثامن موضوع ترافیک و گذر و سطح سرویس نامطلوب پیاده روی و تشرف و آلودگی صوتی و زیست محیطی و... است.

وی که در جریان نشست گفتمان توسعه شهری با موضوع نقد طرح ویژه حریم رضوی گفت: ترافیک سنگین خودروها در محورهای منتهی به حرم از یک سو و کیفیت نازل مسیرهای پیاده روی برای تشرف از سمت مقابل بافت ثامن را دچار بحران کرده و از طرح جدید توقع می رود برای این موارد پیشنهادهایی ارائه کند. متاسفانه با وجود جلسات متعدد با مشاور اما نظرات ما در طرح پذیرفته و لحاظ نشده و از دغدغه های طرح حضور پررنگ خودروی شخصی در هسته مرکزی است. در حالیکه توقع ما کمرنگ شدن حضور خودروهای شخصی در طرح بوده است.

محسنیان تاکید کرد: محیط باید از بعد سکونت و زیارت و امنیت سرمایه گذاری به آرامش و جذابیت برسد. محیط پیرامون پروژه ها باید مناسب شده و دسترسی های مناسب تامین شده و حرکت آزادانه خودروهای شخصی می باید کنترل و محدود شود. البته حذف ترددها مدنظر ما نیست اما به وضوح مشاهده می شود که نقشه های پیشنهادی سبب تشویق تردد بیشتر خودروهای شخصی در مجاورت حرم می شود.

وی اضافه کرد: براساس تجربیات سالیان متمادی و سیاست های اساسی مدیریت شهری، هسته مرکزی شهر باید برای تشرف پیاده و دوچرخه به عنوان مد حمل و نقل پاک آرام سازی شود که با توجه به پوسته پیشنهادی برخی معابر در طرح امکان ایجاد چنین شرایطی وجود ندارد لذا اصرار داریم عرض محورهای اصلی به عرض مصوب طرح فعلی بازگردد. همچنین نظام سلسله مراتب حرکت محور منطقه باید حفظ شود که طرح پیشنهادی این نظام را دچار مخاطره می کند و محورهایی که نقش جمع کننده و پخش کننده تردد را به محورهای مجاور داشته حذف شده اند اما در طرح پیشنهادی نظام جایگزینی پیشنهاد نشده و سبب ابهام در ایجاد دسترسی به پلاک هاست.

معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در ادامه خاطرنشان کرد: در سند بهبهود رویکرد ترافیکی پیشنهادی شهرداری استفاده نامطلوب ترافیکی که به بافت زیارتی و مجاورتی ارتباط نداشته مدیریت شده بود اما در طرح پیشنهادی به این مهم توجه نشده است. از نظر ما امکان تامین دسترسی به داخل بافت باید از مسیر صحیح و منطقی برقرار شود و دسترسی های غیر مجاز حذف شود. همچنین تبدیل خیابان شیرازی به بست و انتقال زیرگذر به چهارراه شهدا موجب افزایش آلودگی های ناشی از تردد خودرو شده و امکان اجرایی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: طرح های پیشنهادی سبب حمایت و تقویت تردد خودروهای شخصی به بافت می شود و در برخی محورها،تغییر عرض پیشنهاد شده که تکلیف تمایلات حرکتی پیاده و سواره در آن نامشخص است. علاوه بر اینها شارستان به کاربران مختلف خدمات می دهد و پیاده و سواره و حمل و نقل همگانی و...اما در طرح پیشنهادی به حمل و نقل همگانی و مسیرهای بی آر تی هیچ گونه توجهی نشده است.

محسنیان افزود: در طرح پیشنهادی دوربرگردان های ورودی حرم حذف و تبدیل به صحن شده و ایستگاه های اتوبوس به زیرگذر منتقل می شوند. این اتفاق سبب کاهش رضایت عمومی، کاهش جذابیت حمل و نقل همگانی، افزایش آلودگی صوتی و کاهش سطح سرویس دهی ترافیکی می شود. باید توجه داشت که هسته مرکزی مشهد برای پیاده روی مناسب است اما مسیرهای مناسب پیاده روی در آن وجود ندارد لذا پیشنهاد ما تعریض معابر با هدف تامین امنیت و مسیر ایمن برای پیاده بود.

وی با اشاره به اینکه ساخت و استقرار پارکینگ های طبقاتی در ثامن جزو پیشنهاد طرح گذشته بوده گفت: پارکینگ یک کاربری دو کاربرد تامین پارکینگ مالکان و ساکنان و مراجعان و مشتریان را تامین می کند. در طرح فعلی برای مراجعان و مشتریان پارکینگ ویژه پیش بین شده است. به هرحال ساخت پارکینگ به معنی کارت دعوت برای خودروهای شخصی بوده و رغبت به تغییر مد را کاهش می دهد لذا با کاهش آن موافقیم اما سازوکار ترغیب مراجعان به تغییر مد مشخص نیست و تنها حذف پارکینگ سبب افزایش پارک خطی و بی نظمی ترافیکی می شود.

به گفته وی در طرح پیشنهادی حاشیه خیابان شارستان به نام پارکینگ سند خورده که بسیار خطرناک است و از منظرهای گوناگون برخی پیشنهادات طرح غیر عملیاتی است.

آدرس کوتاه شده: